Tempels, chopsticks en lokaal eten - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Anniek - WaarBenJij.nu Tempels, chopsticks en lokaal eten - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Anniek - WaarBenJij.nu

Tempels, chopsticks en lokaal eten

Blijf op de hoogte en volg Anniek

25 Maart 2014 | Vietnam, Can Tho

Hoi allemaal,

De dagen vliegen voorbij. Mijn vorige bericht schreef ik nog in Thailand en nu ben ik alweer drie weken onderweg. Alle indrukken op een dag en het reizen tussen de bestemmingen maken de reis geweldig, maar ook vermoeiend. Ik had me voorgenomen om vaak te schrijven, maar in werkelijkheid is dat onmogelijk. De reden hiervoor is de tijd. Als ik een moment van rust heb, dan besteed ik die liever aan relaxen dan aan schrijven. Dus bij deze eindelijk een tweede bericht. Nu vanuit Vietnam.

Cambodja heb ik als een prachtig land ervaren. Mijn eerste stop in Cambodja was Siem Reap. De toeristische trekpleister van Cambodja. Hier vlakbij ligt namelijk Angkor city. Dit is een groot gebied met wel 293 tempels. Ik ben naar de drie meest bekende geweest. De eerste tempel Angkor Wat bezochten we al om 6:00, vanwege de zonsopgang. Helaas was het te bewolkt, dus die heb ik niet mee kunnen maken. Maar de ervaring om 's ochtends vroeg in het donker een tempel te bezoeken, is ontzettend gaaf. Je ziet niet veel en omdat je niet weet hoe de tempel eruit ziet, maakt het bezoek tot een verrassing en een beetje spookachtig. De tempel is werkelijk waar een plaatje. Na een lange ochtend en middag van tempels bezoeken, werd het tijd om quad te rijden. Het werd mijn eerste keer, dus waar kan ik dat dan beter doen dan in Cambodja?! Het was een rit van ruim een uur met een stop ergens op het platteland, waar we de zonsondergang konden bekijken. Tijdens het rijden, heb ik een goede indruk kunnen krijgen van het land. 's Avonds heb ik tijdens het eten een krekel geproefd. Raar, maar lekker en een ervaring rijker.

Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, is een drukke en stinkende stad. Overal, op de straten, ligt vuil. Het was een grote omschakeling om van de natuur naar een grote chaotische stad te gaan. De meeste mensen rijden op een scooter. Overal zijn scooters. Je ziet bijna geen auto's. Met oversteken is het vooral gevaarlijk. Ze kennen geen verkeersregels (dit geldt voor Thailand en Vietnam ook), dus je moet gewoon oversteken en goed uitkijken. Vaak is de stoep overvol met streetfood restaurantjes, scooters en mensen die hun spullen afwassen etc. Dus je moet vaak op de weg lopen. Dit is heel erg wennen, maar uiteindelijk leer je hoe je je het veiligst door de stad kunt bewegen. Ik vind het nog steeds een wonder dat ik geen ongelukken heb zien gebeuren. Mijn voorkeur gaat dus duidelijk uit naar rust en natuur. De Royal Palace en killing Fields heb ik hier bezocht. De Killing Fields hebben een enorme indruk achtergelaten. Afgrijselijk hoe het land zo een deel van zijn eigen bevolking op gruwelijke wijze heeft vermoord.

Om de drukte te ontvluchten werd het tijd voor het strand. Silhanoukville om precies te zijn. Een heerlijke plaats aan de kust van Cambodja. De zee was warm en de zon scheen volop. Dus het was flink genieten van het land, weer en eten. Ik heb hier een boottocht gemaakt naar een van de eilanden. De meeste eilanden van Cambodja zijn nog onaangetast. Dat betekent geen toeristen en het strand voor je alleen. Heerlijk! Ik heb er kunnen snorkelen en genoten van een bbq als lunch. Helaas ben ik na zo'n fantastische dag en na drie keer smeren met zonnebrand factor 50 toch nog verbrand. Na drie weken heb ik nu wel een aardige basis opgebouwd, maar toch moet ik nog blijven smeren met factor 50 ;-)

Tijd voor Vietnam. De eerste dag in Vietnam verbleef ik in een homestay in Can Tho. Geweldige ervaring. Ik mocht meekoken met de familie en slapen in de buitenlucht, zoals eigenlijk elke familie doet in het zuiden van Vietnam. Ik heb de rice wine geprobeerd, een lokale alcoholische drank. Ze mixen de alcohol hier niet met frisdrank, maar drinken alles puur.

De lokale bevolking in Cambodja en in Vietnam eten heel gezond. Veel fruit, zoals ananas, watermeloen, dragon fruit en kleine groene bananen. Het fruit smaakt hier veel lekkerder en ik geniet met volle teugen van de ananas. Tijdens het avondeten wordt er veel vis gegeten met gewokte groente en knoflook. Ook tofu is populair. Kip en rundvlees staan ook vaak op het menu, maar vis blijft nummer een. Naast dit eet je rijst of noodles. En de noodles zijn hier heel anders dan wij gewend zijn in Nederland. Eten doen we hier niet met mes en vork, maar met stokjes ofwel chopsticks. Ik kan me zelf al ervaren noemen met het eten van chopsticks. Elk gerecht gebruik je ze, zelfs met het eten van soep. De rest slurp je dan gewoon op. Spring rolls, wij kennen ze als kleine loempia's, zijn hier een lokaal gerecht. Je eet ze vaak vegetarisch, maar met kip kan ook. Erg lekker! Het leukste gerecht tot nu toe die ik heb mogen proeven is als volgt: een noodlesoep met varkensvlees en veel groente waarbij de noodles niet in de soep, maar op een apart bord liggen. Je doopt de droge noodles in de soep en eet ze dan op.

Liefs, Anniek

  • 25 Maart 2014 - 18:10

    Corinne:

    Wat een indrukken. Leuk om te lezen dat je al veel gezien hebt en vooral al veel lokale gerechten hebt mogen proeven. De tijd gaat inderdaad snel, dus geniet van je reis en schrijf voor ons thuisblijvers af en toe een verslag. Dikke knuffel

  • 03 April 2014 - 15:43

    Gwen:

    Zo, ik heb even de tijd genomen om je verhalen bij te lezen. Wat een leven heb je daar zeg. Iedere dag weer een nieuwe ervaring. Gelukkig zijn het wel allemaal mooie ervaringen. Ik ben ontzettend trots op je als ik lees hoe je je zo gemakkelijk aanpast aan een andere cultuur, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Daar kunnen heel veel mensen nog een puntje aan zuigen. ;) Bij ons gaat de tijd ook ontzettend snel door de dagelijkse sleur, haha. Wat dat betreft ben ik behoorlijk jaloers op je. En ik heb het al honderd keer gezegd maar: geniet ervan, meid. ;) Ik ga nu snel je volgende bericht lezen. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

Anniek

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 5154

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 30 November -0001

Avonturen in Azië

Landen bezocht: